Tip: kom samen met een collega en profiteer van groepskorting! Inschrijven
11
8
10
6
9
5
4
3
2
1

Programma 2023 | De wereld van Communicatie

Het CommunicatieCongres 2023 bestaat 15 jaar en dat moet gevierd worden met een interessant programma en inspirerende sprekers onder leiding van Pauline de Wilde als dagvoorzitter. Om jouw koers en communicatievisie te bepalen, hebben we een aantal inspirerende sprekers uitgenodigd die je alles kunnen vertellen over de kansen en mogelijkheden van het communicatievak in deze turbulente wereld. De eerste sprekers die we al bekend kunnen maken, zijn: André Manning over reputatiemanagement van Tata Steel, interventiedeskundige Shirine Moerkerken, beïnvloedingspsycholoog Pacelle van Goethem en het communicatieteam van het Rode Kruis.
Benieuwd wie er nog meer komen spreken? De komende weken maken we meer sprekers bekend en krijgt het programma steeds meer vorm en inhoud. Bekijk hieronder alvast het programma voor zover dat nu al bekend is!

Pauline de Wilde

Presentator | Pauline de Wilde

Pauline de Wilde is dagvoorzitter en presentatrice. Haar televisie carrière begint eind jaren 90 in Seattle USA. Hier maakt zij de stap van afgestudeerde econome (UVA) naar actrice, om vervolgens in Nederland deze carrière switch voort te zetten. Als tv-presentatrice is ze vooral bekend van de zakelijke RTLZ programma’s Ondernemerszaken, Duurzaam Ondernemen en Lokaal Duurzaam.

Pacelle van Goethem 2

Keynote | Pascelle van Goethem (Beïnvloedingspsycholoog)

Macht aan de aardige mens – Het einde van de grote bek

We hebben dringend behoefte aan vernieuwing en mensen met goede ideeën. Maar veranderaars leggen het als outsider gemakkelijk af tegen de grote bek en een snelle mening. In een wereld waarin volgens Poetin geen oorlog is en Bolsonaro vijftig procent van de Brazilianen laat geloven dat hij nog president is, hopen we dat redelijkheid stand houdt. Overtuigingskracht is cruciaal geworden voor succes. Jij als communicatie-expert bent daarbij essentieel. Tijdens deze keynote zullen we het hebben over neurobeïnvloeding en waarom veranderen zo moeilijk is. En natuurlijk over de Zelensky factor: Hoe werkt overtuigen en veranderen écht en hoe helpen we als professional anderen al hun overtuigingskracht te vinden?

Andre Manning

Keynote | André Manning (Tata Steel)

Doe je mee of blijf je aan de zijlijn staan?

Toen André Manning bij Tata Steel Nederland begon, kreeg hij regelmatig de vraag – ook uit zijn communicatienetwerk – waarom hij bij een bedrijf met een reputatie als die van Tata Steel zou willen werken. André draait de vraag graag om: ‘Waarom zou je niet bij een bedrijf als Tata Steel willen werken en je kennis, ervaring en drive in willen zetten om wat wellicht de grootste industriële transitie in Nederland in 21 eeuw is mede vorm te geven?’. Communicatie is daarbij cruciaal en kan daadwerkelijk een verschil maken. Hoe? Daarover gaat André graag met het publiek in gesprek op het communicatiecongres.

De verdiepingssessies worden in aanloop naar het congres bekendgemaakt.

Shirine Moerkerken

Expert | Shirine Moerkerken (Interventiekundige)

Methodisch precies interveniëren – Communicatie als ambacht

Bestuurders die je een tegenstrijdige opdracht geven; verschillende spelers die moeten samenwerken, maar verschillende belangen hebben; of onbegrip tussen organisaties of afdelingen omdat ze elkaars taal niet spreken. Dit soort disfunctionele conflicten kunnen de samenwerking tussen of binnen organisaties behoorlijk ontwrichten. En jij moet ermee werken als communicatieprofessional! Hoe krijg je de disfunctionele conflicten boven tafel en hoe kun je ze tot functionele conflicten maken? Hoe contracteer je op de condities, waaronder jij jouw opdracht binnen die context tot een succes kunt maken? Shirine werkt vanuit het principe dat het er niet om gaat de conflicten ‘op te lossen’ of weg te nemen, maar om ze productief te maken. In deze interactieve lezing reikt Shirine mogelijkheden aan. Ze besteedt aandacht aan:

  • Hoe je al in je eerste gesprek als communicatie professional kunt contracteren op condities voor een succesvolle opdracht;
  • Hoe je je repertoire vergroot in het niet ‘oplossen’, maar het hanteren en gebruiken van conflict;
  • Hoe je een kraak zet in de productie van disfunctioneel conflicteren en aanzet tot functioneel conflicteren;
  • Hoe je omgaat met de spanning die scherp contracteren en het inzetten van functioneel conflict met zich meebrengt.
Mireille Spapens

Keynote | Mireille Spapens (Rode Kruis Nederland)

Nood gezicht geven

Het Rode Kruis helpt iedereen. Wie dan ook. Waar dan ook. Waarom dan ook. In haar keynote belicht Mireille Spapens hoe communicatie deze positionering concreet invult. Daarbij zal zij ingaan op de bijzondere positie van de afdeling Communicatie. Als wezenlijk onderdeel van de noodhulp komen woordvoerders en contentmakers van het Rode Kruis op plaatsen waar zelfs geen journalist mag komen, omdat het te gevaarlijk is. Overal ter wereld werkt het Rode Kruis volgens zeven grondbeginselen: menslievendheid, onpartijdigheid, onafhankelijkheid, vrijwilligheid, eenheid, algemeenheid en neutraliteit. Daarom zal het Rode Kruis bijna nooit een politiek statement doen of kritiek uiten op regeringsbeleid. In 2022 kwam daar verandering in. Het Nederlandse Rode Kruis sprak zich uit over de onmenselijke situatie in Ter Apel en de hongerarmoede in Nederland en startte noodhulpverlening in ons eigen land. Niet aan de andere kant van de wereld, maar om de hoek. Wat waren hiervoor de overwegingen? En hoe heeft dat bijgedragen aan het beeld dat de samenleving van het Rode Kruis heeft?

Partners