Waar mensen niet naar elkaar luisteren, ontstaan problemen. Sla de nieuwspagina’s er maar op na. Deze workshop gaat over hoe belangrijk het is om het perspectief van de ander te onderzoeken. En om vragen te stellen bij wat je zelf normaal en vanzelfsprekend vindt. Dat geldt voor ons allemaal als personen, maar zeker ook voor organisaties.
Luisteren leren we in de loop van ons leven eerder af dan dat we er beter in worden. Ook organisaties kunnen hun luisterkwaliteiten verbeteren. En daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de communicatieafdeling. Hoe maak jij van je organisatie een Luisterhuis?
Harrie van Rooij is filosoof en communicatiewetenschapper. Hij werkt als strategisch adviseur op het gebied van overheidscommunicatie. Daarnaast is hij actief als onderzoeker en docent.
Harrie spreekt en schrijft graag over de manier waarop sociale processen richting geven aan onze keuzes en overtuigingen. In 2023 promoveerde hij op het proefschrift ‘Luisteren naar ruis’, een onderzoek naar de manier waarop overheidsorganisaties proberen via communicatie spanningen te reduceren. En hoe daarbij problemen soms erger worden.